Sabtu, 14 Januari 2023

REFLEKSI PBAKL 2022

"PBAKL2022?"

"Apa benda tu?"

"Penting ke majlis tu?"

Eh eh eh...Awak ni, kita sebagai penulis dan pembaca harus tahu majlis-majlis berkaitan buku-buku ni. Tapi jika tak tahu, tak mengapa. Ia bukan menjadi satu kesalahan yang boleh mengurangkan nilaian hisab di sana nanti pun. 😅

"Meh kita borak santai berkenaan PBAKL nak?"

"Dulu sebelum saya menjadi penulis buku, saya pun tidak tahu bahawa majlis yang saya selalu sebut 'Pesta Buku' di KL tu adalah PBAKL yang membawa singkatan kepada PESTA BUKU ANTARABANGSA KUALA LUMPUR."

Kebiasaannya jika sebut sahaja Pesta Buku, pasti berduyun-duyun pencinta buku akan hadir di sana. Sewaktu bekerja di UTHM dahulu, siap ada rombongan Cik Kiah ke Pesta Buku KL. Cuma seperti biasalah, pasti nama akan tercicir di luar bas. Haha. Maka, jika mahu ke sana perlu pergi sendiri.

Kluang-KL bersendirian?

Aku rasa ia suatu pembaziran masa sahaja. (pemikiran waktu dahulu)

"Jauhnya nak ke KL sorang-sorang. Letih. Parking pun susah. Kalau nak naik kereta, perlu parking di station LRT terhampir dan nanti barulah naik LRT ke stesen terhampir di WTCKL."

Begitulah.

Itu cerita dahulu. Cerita orang yang belum ada ilmu penulisan.

Berbeza pula sekarang. Pantang sahaja sebut Pesta Buku, PBAKL, PBAS atau apa sahaja berkaitan, pastinya aku tidak akan melepaskan peluang (jika ada).

Namun begitu, sewaktu PBAKL2023 yang lepas, aku tidak dapat menyertai acara gilang gemilang bagi pencinta buku seluruh Malaysia malah dunia tersebut SECARA FIZIKAL. Apa tidaknya, ada kekangan yang aku alami. 

Aku cemburu.

Aku pendamkan sahaja sebuah duka di hati lantaran tidak dapat sama-sama gelak ketawa secara fizikal bersama rakan penulis di dalam acara bertemakan OREN PUTIH dan pelancaran buku antologi Kisah Hidup.

Begitulah kisahnya.



Jika nak tahu lebih lanjut apakah kekangan itu, dan bagaimana aku dapat aura sehangat PBAKL2023 tersebut, jom dapatkan buku ANEKDOT SESAT PBAKL2023 terbitan Writers Write dan Prapesanan juga telah dibuka. Maklumkan sahaja jika berminat untuk dapatkan buku antologi SESAT daripada Yus ya.

Catatan seorang aku,

YUSNORSYAZANA MY




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PENYUSUAN SUSU IBU TANGGUNGJAWAB BERSAMA

"Aku dah tak menyusukan. Buat apa nak tahu pasal susu ibu?" Alamak, selalu betul Yus dapat pernyataan begini. Iya, memang benar se...