Selasa, 3 Januari 2023

JP#3 DI KEDAI

JURNAL PENULISAN
TEMA : DI KEDAI



Sedang aku khusyuk melaksanakan tugas hakiki di pejabat, telefon bimbitku berbunyi.

"PERJUMPAAN KELAB MATEMATIK & SAINS SKXXXX"

Pelajar dikehendaki membawa bahan seperti di bawah.
Dan berjelalah senarai yang perlu dibawa untuk aktiviti kokurikulum pada keesokan hari.

"Jenuh nak mencari pewarna makanan ni. Oh, tak mengapa. Nanti beli sahaja DI KEDAI bawah transit anak-anak. Lega."

Agaknya begitulah perasaan setiap ibu bapa yang menyantuni aktiviti sekolah anak-anak. Sakan berfikir di mana kedai berhampiran untuk disinggah setelah pulang dari kerja nanti.

---------

Jika di dunia, mudah sahaja kita mencari-cari barangan DI KEDAI terhampir. Namun, adakah kita sudah 'mencari-cari KEDAI' kita di akhirat sana agar kita mudah mencari sahabat, saudara dan teman paling rapat kita di dunia?

Terduduk aku tatkala memikirkan hal ini.

Benar juga, kedai di dunia ini kita boleh lihat di mana-mana.
Di akhirat nanti, hanya ada 'KEDAI' Syurga atau Neraka. Ya, DUA sahaja 'KEDAI' yang ada.

Allahuakbar!

Ya Allah, ampunilah segala dosaku Ya Allah.
Aku tak layak masuk ke syurga-Mu, namun aku juga tidak mahu masuk ke neraka-Mu.

---------

Catatan Jurnal Penulisan

YUSNORSYAZANA MY


#YusTulis

#TulislahSebagaiBekalan

#BukuSolo2023

#AnugerahTerindah

#JurnalPenulisan2023

#JP2023

1 ulasan:

  1. Di akhirat, nak cari kedai pun tak jumpa. Gelap sangat. Huhu

    BalasPadam

PENYUSUAN SUSU IBU TANGGUNGJAWAB BERSAMA

"Aku dah tak menyusukan. Buat apa nak tahu pasal susu ibu?" Alamak, selalu betul Yus dapat pernyataan begini. Iya, memang benar se...