Isnin, 17 Jun 2013

Khasiat Habbatus Sauda bagi Penyakit Diabetes Mellitus


Habbatus Sauda' didapati amat baik bagi mengubati penyakit Diabetes Mellitus. Kadar gula dalam darah pesakit Diabetes Mellitus boleh diturunkan kerana habbatus sauda' ini memiliki kemampuan untuk menyekat penyebaran enzim glukosa-6-phospatase.

Diabetes Mellitus (DM) termasuk di dalam kategori penyakit yang mesti diwaspadai kerana ia boleh menyebabkan komplikasi penyakit lain seperti jantung, stroke, disfungsi ereksi, buah pinggang gagal berfungsi dan kerosakan sistem saraf.

Penyakit ini muncul akibat tubuh tidak mampu untuk meningkatkan prosuksi glukosa dalam darah. Hal ini disebabkan oleh kelenjar pankreas yang tidak boleh menghasilkan insulin dalam jumlah yang sepatutnya, di mana insulin ini berfungsi sebagai agen pengawal kadar gula dalam darah. Keadaan ini menyebabkan terjadi lebihan gula yang boleh merosakkan pembuluh darah dan menyebabkan komplikasi.

Kandungan Habbatus Sauda' dalam Mengubati Diabetes

Dalam buku Trio Herbal (Redaksi Trubus, 2010) menyatakan bahawa kandungan di dalam Habbatus Sauda' dalam mengubati penyakit diabetes mirip kinerja thiazolidinedione iaitu salah satu bahan aktif yang terdapat dalam ubat yang kebiasaannya diambil oleh pesakit Diabetes. Senyawa ini mampu memperbaiki sensitiviti insulin dengan mengaktifkan gen-gen yang tertentu yang terkandung dalam sintesa lemak dan metabolisme karbohidrat. Beberapa kajian menunjukkan bahawa thiozolidinedione juga baik untuk kesihatan jantung dan mampu untuk menurunkan darah dan meningkatkan LDL (kolesterol baik).

Hasil penelitian A. Al Hader (peneliti dari Faculty of Medicine Jordan University of Science and Technology, Yordania menunjukkan bahawa kadar gula darah pada pesakit diabetes yang diberi asupan alloxan (penyebab diabetes) menurun 12% setelah 4jam pascaperlakuan dan 21% setelah 6jam pascaperlakuan. Dalam penelitian itu, peningkatan kadar insulin tidak terjadi. Ini bermakna mekanisme penurunan gula darah diduga bukan disebabkan oleh peningkatan jumlah insulin. Namun turunnya kadar gula darah disebabkan kemampuan habbatus sauda' menyekat aktiviti enzim glukosa-6-phospatase. Enzim ini terdapat di dalam metabolisme produksi glukosa dalam darah. Sekiranya aktiviti enzim tersebut dapat dihentikan, maka kadar glukosa darah akan turun.

(sumber : kucoba.com)

Testimoni Pelanggan dengan Ariffbillah Habbatus Sauda'

Kini Ariffbillah Habbatus Sauda' telah di'rebranding' dengan nama Altamis Habbatus Sauda'.
Kandungannya tetap sama..hanya kulit yang berubah..

Untuk tempahan dan maklumat lanjut, 
Bolehlah hubungi saya di talian 013-2892820 (yus)

CEPAT! STOK adalah TERHAD!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PENYUSUAN SUSU IBU TANGGUNGJAWAB BERSAMA

"Aku dah tak menyusukan. Buat apa nak tahu pasal susu ibu?" Alamak, selalu betul Yus dapat pernyataan begini. Iya, memang benar se...