Ahad, 16 Jun 2013

Kandungan di dalam Habbatus Sauda'

Nigella sativa (habbatus sauda') berasal dari Asia Barat. ia adalah rempah ratus yang tumbuh dengan ketinggian sekitar 16 sehingga 24 inci (40-60cm). Habbatus sauda' kaya dengan asid lemak tidak tepu. Bahan ini memainkan pranan penting untuk kesihatan kita. Ia membantu dalam mengatur metabolisme, membawa racn ke permukaan kulit untuk dinyahkan, memberi keseimbangan paras insulin, mengawal kadar kolesterol dalam badan, meningkatkan peredaran tubuh dan meningkatkan fungsi hati yang sihat. kekurangan asid lemak tidak tepu di dalam tubuh badan boleh mnyebabkan permasalahan kesihatan termasuklah gangguan sistem saraf, peningkatan kadar pertumbuhan dan penyakit kulit.

sumber :google
Biji habbatus sauda' mengandungi lebih daripada 100 zat penting yang diperlukan oleh tubuh. ia terdiri daripada 21% protein, 38% karbohidrat dan 35% lemak dan minyak tanaman.

Biji habbatus sauda' juga mengandungi lebih daripada 100 komponen dan masih banyak kajian yang sedang dijalankan bagi mengenalpasti komponen-komponen lain yang terdapat di dalamnya. lebih daripada 50% minyak adalah asid lemak penting.

Asid linoleat dan asid gamma linolenat dalam habbatus sauda' membantu dalam membentuk prostaglandin E1 bagi menghalang jangkitan, menyeimbangkan sistem imunisasi tubuh, dan bertindak balas pada alergi. Asid linolenat gamma juga membantu menstabilkan membran sel. Biji habbatus sauda' juga mengandungi 0.5 sehingga 1.5 peratus minyak aroma termasuklah nigellone dan thymochinon yang menyebabkan khasiat anti-histamina, iaitu penyekatan bahan kimia yang penting untuk badan, anti oksida, anti jangkitan, iaitu mampu bertindak melawan penyakit dan kesan broncho-dialating iaitu pengaliran udara ke paru-paru.

Sepertimana yang pernah dikatakan oleh Nabi Muhammad S.A.W. iaitu :-

" Biji jintan hitam (habbatus sauda') adalah penyembuh kepada segala penyakit kecuali kematian"
(Hadith ini direkodkan oleh Imam Bukhari dan Imam Musliam dengan martabat hasan)


ALTAMIS HABBATUS SAUDA (Revolusi Pemakanan Kesihatan Habbatus Sauda')

Hanya perlu dimakan 2 biji pada waktu pagi (sebelum bersarapan) dan 2 biji pada waktu malam (sebelum tidur) untuk kesihatan yang optimum.
Bagi yang mahu mendapatkan produk ini, sila hubungi saya (yus) di 013-2892820 sekarang.

STOK ADALAH TERHAD!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PENYUSUAN SUSU IBU TANGGUNGJAWAB BERSAMA

"Aku dah tak menyusukan. Buat apa nak tahu pasal susu ibu?" Alamak, selalu betul Yus dapat pernyataan begini. Iya, memang benar se...