Jumaat, 12 Ogos 2011

Cermai = Sedap!



Kelmarin otw balik umah, aku ternampak pokok cermai dengan buah bergantung2 kat umah jiran aku ni..fuhh..dalam hati, sedapnya kalau dapat makan tu! Buah2 yang bergantung tu lebih kurang mcm kat gambar ni la...



-sumber mcm biasa la..google mari

Dah namanya aku teringin, dengan baek hatinya abah mintak dari jiran tu..aduyai..terharu~~hihi..Selama aku pregnant ni, laki aku x tau pun aku nak ngidam ape..haha..abah je yang jadi tukang cari..kesian abah..


Malam tadi, after balik dari umah long (aku dgn abah berbuka kat umah long sbb mak xde g Putrajaya-umah long tu sebelah taman je) ape lagi, aku melantak la bagai ape buah cermai tu..masam! amik kicap dgn gula..jadik sedap giler!


Untuk makluman, aku ni dah batuk dekat sebulan..x baek2..huhu..maybe perubahan hormon ni..Tp yang amazingnya, bangun pagi tadi aku x rasa batuk aku makin kuat..Dalam hati nape pulak..


Pagi ni datang opis, aku google la khasiat buah cermai tu..erm..lebih kurang mcm ni laaa..


KHASIAT BUAH CERMAI



  • batuk berkahak (baru tau)

  • menguruskan badan (guna air rebusan daun cermai)

  • mual (biji cermai yep)

  • kanser (daun cermai)

  • sakit kulit (guna kulit akar- nak tau cara guna kene tanya yang lagi pakar la..)

  • asma (kulit akar jugak)

  • sembelit (biji cermai - cara penggunaan kne google ye..)

Haaaaa...cenggitu la lebih kurang..nak tau lebih lanjut, kne google la ye..


Ape yang penting...cermai itu SEDAP sebenarnya...hihi...


p/s: kalau x pregnant, xde la pulak nak makan cermai..haih...:P


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PENYUSUAN SUSU IBU TANGGUNGJAWAB BERSAMA

"Aku dah tak menyusukan. Buat apa nak tahu pasal susu ibu?" Alamak, selalu betul Yus dapat pernyataan begini. Iya, memang benar se...