Khamis, 11 Ogos 2022

Jurnal #10 : Bagai gembala diberi keris


Assalamualaikum semua.
Semalam aku betul-betul tak sihat. Sehinggakan JP Peribahasa no.10 ni tergendala. 

Mohon doa sahabat semua agar kesihatanku kembali pulih seperti sediakala ya. Maklumlah, demam orang berpantang (baca : bentan) ni bukannya sekejap, effect juga keseluruhan sistem badan ni.

Ok, sementara kepala masih ok (tak ting tong lagi) kita teruskan dengan peribahasa ini.

BAGAI GEMBALA DIBERI KERIS maksudnya pemberian yang tidak berfaedah. 

Contoh kisah hidup,

Pernah direzekikan emak dan abah dapat duduk bersama ngah di sebuah negara Eropah yang terkenal di serata dunia- Paris, Perancis. 

Mereka menetap di sana selama dua tahun dan aku juga dapat merasa duduk di sana sebanyak dua kali. Pertama kali selama tiga bulan sewaktu melawat emak dan abah pada cuti semester tahun 2004 dan kali kedua adalah pada tahun 2008 bagi program pertukaran pelajar selama 5 bulan.
 
Namun, cerita ini bukan cerita diriku, tapi kisah tentang emak.

Di Paris, ke mana-mana ngah pasti membawa bekal coklat sebagai makanan alas perut. Bukan sahaja ngah, maklah seisi keluarga juga berbuat demikian. Iyalah, untuk mendapat makanan halal bukannya mudah, jadi bagi menanti untuk mencari restoran ataupun kedai makan yang halal maka bekalan coklat adalah sebagai keperluan harian waktu itu.

Setelah dua tahun dan coklat menjadi sebahagian santapan sampingan di rumah mahupun di luar rumah, emak dan abah kembali ke tanahair. Sudah tentu aku adalah orang yang paling bahagia. Haha.

Walaupun sudah bertahun lamanya emak dan abah meninggalkan bumi Eropah, namun satu yang emak tidak gemar lagi sekembalinya ke Malaysia adalah COKLAT!

Suatu hari, aku membeli beberapa tin minuman coklat sebab ada promosi. Lalu setin ku beri kepada emak dan abah. Aku terlupa sangat emak sudah tak suka dengan coklat!

Beberapa bulan berlalu, aku pulang ke kampung dan mendapati susu coklat yang ku beri masih belum luak sekalipun.

"Kenapa susu coklat ni tak luak, mak?" tanyaku.

Lalu emak menjawab, "Adik pun tahu mak dah tak boleh nak telah coklat pun."

Sesungguhnya aku betul-betul terlupa!

Bagai gembala diberi keris. Rupanya pemberianku itu jika aku tidak pulang ke kampung dan 'tolong' habiskan, maka akan ke tong sampah lah nampak gayanya.

Begitulah. 

Jadi, pengajaran kepada diri aku juga.
Nak beri emak abah tu, ingatkan juga apa yang mereka suka dan tidak suka supaya pemberian kita tidaklah sia-sia jadinya.

Hihihi.

Ok, nak sambung menulis untuk JP seterusnya. Berhutang satu lagi ni. Chaiyok!

#JP10
#YusTulis

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PENYUSUAN SUSU IBU TANGGUNGJAWAB BERSAMA

"Aku dah tak menyusukan. Buat apa nak tahu pasal susu ibu?" Alamak, selalu betul Yus dapat pernyataan begini. Iya, memang benar se...