Rabu, 10 Ogos 2022

Demam Sewaktu Berpantang @ Bentan?

 


Hari ini sudah hari ke-21 berpantang melahirkan Hana. Namun, awal pagi tadi amatlah menyeksakan yang kurasa sepanjang berpantang ini.

Jam 4.30 pagi, tersedar. Hana hendak menyusu. Ku pegang hujung hidungnya, sejuk. Penghawa dingin yang dibuka merenggut sehingga ke tulang hitamku.

Lalu ku tarik selimut yang tebal lalu memeluk Hana. Kembali selesa si kecil itu.
Namun, kesejukan masih belum hilang dari tubuhku. Tiba-tiba ku rasa tersangat sejuk hingga menggigil. 

Lantas ku cari panadol di bakul ubat. Tiada.
Ku rasa payudaraku semakin sakit.

"Aku ni bengkak susu ke? Tapi hanya di bahagian tertentu sahaja yang sakit." desis hati kecilku.

Ku cuba melelapkan mata kembali. Payudaraku semakin sakit, badanku juga semakin terasa berbisa kesejukan. Tak boleh nak tutup mata!

Lantas ku bangun dan menutup penghawa dingin lalu membuka kipas untuk Haura. (Haura tak boleh kepanasan, Hana pula tak suka sejuk)

Aku bangun terus melangkah mencari panadol di luar bilik pula. Namun tidak ketemu. Aku ke bilik abah, meminta abah panadol.

Badan sudah semakin menggigil. Menggeletar seluruh badan. Tidak tertahan lagi. Aku menelan sebiji panadol dan terus berselimut. Mak menyapu param di seluruh tubuhku. Terasa panas dan selesa lalu ku tertidur.

Hana? 

Ku terpaksa biarkan sahaja dek diri sendiri pun aku tak mampu hendak uruskan waktu itu. Syukur aku masih berada di rumah mak abah. Mereka berdua yang uruskan anak-anak. Haura ke sekolah tadika dan Hana pula menyusu melalui susu perahanku yang ada di dalam peti sejuk.

Seharian ku terbaring dan sakit kepala.

Rupanya ku demam bentan. 

Aduhai. Waktu Haura dulu ku demam sebab kena hujan.

Waktu Hasif dan Hayyan ku demam disebabkan bengkak susu.


Begitulah.

Kalau dah nak kena. Bertabah saja lah. Menitis juga airmata dek kesakitan ini.

😌


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PENYUSUAN SUSU IBU TANGGUNGJAWAB BERSAMA

"Aku dah tak menyusukan. Buat apa nak tahu pasal susu ibu?" Alamak, selalu betul Yus dapat pernyataan begini. Iya, memang benar se...