Ahad, 4 Mei 2014

Cara Penyimpanan Susu Ibu Perahan

Ramai yang bertanya tentang cara penyimpanan susu ibu perahan dengan BETUL.
Apabila selesai mengepam, mesti ibu-ibu mahu menyimpan susu yang diperah untuk bayi setelah ibu-ibu naik kerja nanti bukan?

Persoalannya?


  • Adakah selesai mengepam, susu tersebut dimasukkan terus ke dalam peti pembeku (bahagian beku)?
  • Perlu kah dimasukkan terlebih dahulu ke dalam chiller sebelum masukkan ke dalam bahagian pembeku?
  • Adakah susu yang hendak diberi minum kepada bayi boleh dipanaskan dengan air panas terus sejurus keluar dari peti pembeku?
  • Adakah susu yang telah dinyahbeku / telah dipanaskan boleh dimasukkan semula ke dalam peti sejuk?
Mari kita kupas satu-satu..
Sebelum tu, kita lihat balik JADUAL CARA PENYIMPANAN SUSU IBU PERAHAN ni ya!


Ok...Ada yang masih keliru?

Untuk ibu-ibu yang masih keliru, susu ibu perahan ini mengandungi bakteria-bakteria baik yang membantu dalam antibodi serta pertumbuhan dan perkembangan bayi. Maka pengurusan susu ibu perahan jangan dipandang enteng ya!

Mari kita menjawab persoalan lazim di atas...

1) Adakah selesai mengepam, susu tersebut dimasukkan terus ke dalam peti pembeku (bahagian beku)?

     
- TIDAK BOLEH. Ini kerana susu ibu mempunyai bakteria baik yang hidup. Maka, sepertimana kita juga, dari panas masuk ke tempat pembeku..mesti akan demam. Begitu juga bakteria baik, ia akan lemah dan mudah rosak sekiranya susu ibu perahan dimasukkan TERUS ke dalam PETI PEMBEKU setelah selesai mengepam. 

Sebaiknya, selesai mengepam anda membiarkan dahulu susu yang telah diperah di dalam suhu bilik (dalam 1-3 minit) sebelum dimasukkan ke dalam chiller (dlm 2 jam). Setelah itu, barulah dimasukkan ke dalam Peti Pembeku.

2) Perlu kah dimasukkan terlebih dahulu ke dalam chiller sebelum masukkan ke dalam bahagian pembeku?

-YA. Jawapan seperti di atas.

3) Adakah susu yang hendak diberi minum kepada bayi boleh dipanaskan dengan air panas terus sejurus keluar dari peti pembeku?

TIDAK BOLEH. Kerana ia boleh menyebabkan bakteria baik dalam susu ibu perahan itu rosak.

- Cara 1 : Untuk susu ibu perahan yang hendk diberikan kepada bayi, Ibu terlebih dahulu perlu meletakkan susu yang beku ke dalam chiller di malam hari (untuk bekalan kepada pengasuh pada hari waktu bekerja) ataupun mengikut sela waktu yang sesuai untuk susu beku mencair di dalam suhu chiller. Seterusnya apabia suhu mencair, bolehlah dipanaskan dengan menggunakan air suam (Nisbah Air Panas : Air Sejuk = 2:1)

- Cara 2 : Susu beku dikeluarkan dari peti pembeku dan dialirkan di bawah air paip terlebih dahulu untuk dicairkan. Seterusnya apabia suhu mencair, bolehlah dipanaskan dengan menggunakan air suam (Nisbah Air Panas : Air Sejuk = 2:1)

4) Adakah susu yang telah dinyahbeku / telah dipanaskan boleh dimasukkan semula ke dalam peti sejuk?

- TIDAK BOLEH. Susu ibu yang telah dipanaskan untuk diberi kepada bayi hanya boleh bertahan dalam masa 1 JAM SAHAJA. Setelah itu, apabila bayi masih belum dapat menghabiskan susu tersebut, maka ia perlu dibuang/menjadi siraman bunga/ dibuat sabun dll.

Yus harap entry kali ni dapat membantu ibu-ibu menyusu di luar sana mengenai pengurusan susu ibu perahan ya!

Selamat menyusukan si manja anda!

Salam sayang penuh cinta,
Untuk ibu-ibu hebat!

Yusnorsyazana 
Kaunselor Laktasi
013-2892820




1 ulasan:

  1. saya terus masukkan dalam freezer kat atas..so mcm mane ek??semua susu saya tu dah tak boleh guna ke?? saya baru je baca entry nie..dah banyak stock susu yang saya buat... :(

    saya guna milk storage bag dari autumnz mcm mana saya nak tau byk mane susu yang patut saya simpan? saya ingt nak start ajar baby guna botol umur sebulan sebelom saya masuk keje.. :)

    thanks..

    BalasPadam

PENYUSUAN SUSU IBU TANGGUNGJAWAB BERSAMA

"Aku dah tak menyusukan. Buat apa nak tahu pasal susu ibu?" Alamak, selalu betul Yus dapat pernyataan begini. Iya, memang benar se...