Rabu, 8 Mac 2017

TIPS SUSU IBU : Bersihkan Puting Sewaktu Mengandung

Teks : Yusnorsyazana Mohd Yunos

Assalamualaikum..
Lama yus tidak bersiaran. Alhamdulillah..Kini kandungan sudah menjangkau 35 minggu. Tinggal beberapa minggu sahaja lagi menanti kelahiran ahli keluarga baru.

Wah!Teruja sungguh!
Setelah 6 bulan tidak menyusukan Hayyan sewaktu di awal kehamilan (waktu itu Hayyan menyusu sehingga 2 tahun 6 bulan). Kini yus sedang bersedia untuk baby ke-3 ini.InsyaAllah.

Mommies semua pasti pernah alami puting sakit-sakit sewaktu mengandung. Puting kering dan merekah. Apa yang menyebabkan puting mommies sedemikian?

Sewaktu mommies mengandung, hormon prolaktin dan oxytocin masih belum berfungsi dengan sempurna. Kerana itu, mommies masih belum ada susu yang banyak. Hanya titisan-titisan jernih berupa kolustrum (tidak rasmi) dan rasanya yang masin yang akan keluar dari puting mommies.

Untuk mengelakkan daripada puting mommies luka dan sakit, mommies boleh membersihkan dengan air bersih @ air suam sewaktu mandi dengan jari kita dibalut dengan kain bersih. Apabila 'kerak-kerak' susu yang keluar tersebut tiada, mommies akan berasa lebih selesa.

Cubalah.
Yus harap tips ini dapat membantu mommies berasa selesa sepanjang waktu kehamilan ini.. 😍😍😍

Salam sayang ibu menyusu,
YUSNORSYAZANA MOHD YUNOS
Kaunselor Laktasi
013 2892 820
http://sifususuibu.blogspot.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PENYUSUAN SUSU IBU TANGGUNGJAWAB BERSAMA

"Aku dah tak menyusukan. Buat apa nak tahu pasal susu ibu?" Alamak, selalu betul Yus dapat pernyataan begini. Iya, memang benar se...